top of page
Sök

Uppdatering gällande Telia

  • Marcus Andersson
  • 16 dec. 2024
  • 2 min läsning

Här kommer en kort uppdatering gällande övergången till kollektivt bredband via Telia.


Beräknat leveransdatum är den 21/1-25 och det kommer ske stegvis under dagen fram till klockan 18:00 då det beräknas vara slutfört. Då de flesta redan har Telia idag kommer det inte innebära några stora förändringar. Enligt vår kontakt på Telia kan det bli nödvändigt att starta om routern och tv-boxen om ert nuvarande tv- eller bredbandsabonnemang slutar fungera.


Från den 21/1 måste ni som inte tidigare aktiverat Telias tv- och bredbandstjänster göra detta, det görs via länken: telia.se/aktivera (har ni aktiverat sedan tidigare behöver ni inte göra något för fortsatt leverans av Telias tjänster)


Via samma länk kan alla beställa uppdaterad hårdvara från Telia, där det ingår en ny bättre router och en ny modernare tv-box. OBS, detta kan göras först den 21/1 när det nya avtalet är aktivt. Leverans av ny utrustning tar vanligtvis 1-2 arbetsdagar och den utrustning som vi har idag kommer fortsätta att fungera. Telia vill inte ha tillbaka den nuvarande utrustningen och det är upp till var enskild fastighetsägare vad man önskar att göra med denna, men för er som har mer än en tv i hushållet fungerar alltså de nuvarande tv-boxarna att använda även framöver.


Nytt gällande hårdvara är att det nu kommer vara fastighetsägaren som är ansvarig för hårdvaran och inte samfälligheten så som det är nu. Det medför att vid flytt från bygatan är fastighetsägaren skyldig att skickas tillbaka utrustningen till Telia och de nyinflyttade beställer egen utrustning från Telia samma länk: telia.se/aktivera 


Då skiftet sker den 21/1 har de som har bredband idag på förhand betalt för de sista 10 dagarna i januari, detta kommer att justeras på fakturor framöver för de som har fler tjänster hos Telia. Alternativt krediteras och återbetals om hushållet inte har några andra tjänster hos Telia. Skulle någon hinna att få fakturan för februari månad (skickas ut runt den 20-23/1) så uppmanar Telia att göra något av följande:

  • Ring dem och be de korrigera fakturan, kan göras först efter den 21/1

  • Betala fakturan och fÃ¥ den Ã¥terbetald senare.

För de som inte har andra tjänster hos Telia och ska få en återbetalning så kommer det skickas ut information med post från Telia gällande detta. Det viktiga här är att inte ignorera februari fakturan utan att göra något av ovan för att undvika betalningspåminnelser.


För frågor eller supportärenden så hänvisas ni direkt till Telia på 020-202070 (support för kollektiva tjänster), där ni får snabbare och bättre service än via det vanliga support. Styrelsen kommer inte ha möjlighet att agera support här i enskilda frågor.


För er som önskar installationshjälp så bokas detta via samma nummer, de kommer i första hand försöka hjälpa till via telefon men vid behov så bokar de in ett kostnadsfritt servicebesök för installation av Telias tjänster.


Nedan ligger det informationsbrev som vi har fått från Telia.





 
 
 

© 2023 by Going Places. Proudly created with Wix.com

bottom of page